Női Szerzetesrendek |
(Institutum Beatae Mariae Virginis) Az alapító, Ward Mária (1585-1645) az angliai katolikus üldözések idején - hogy hitükben megtarthassa a leányifjúságot - társaival átment a flandriai St. Omerbe. Loyolai Szent Ignác szabálya szellemében sok küzdelem árán 1609-ben hívta életre az első közösséget. A szerzetesintézményt az Egyház csak az alapító halála után, 1703-ban hagyta jóvá. Az intézmény célja a leánynevelés. "A jó Anyák a legnagyobb épületességgel tanítják a leánykákat jámborságra, jó erkölcsre és nőies foglalkozásokra... Látván ezen anyák intézetének gyümölcsét, szándékomban van Nagyszombatban is letelepíteni őket." A pozsonyi első magyar leányintézet hat évig működött. A közösség voltaképpen 1770-től vert magyar talajban mély gyökereket, amikor is létrejött a pesti ház. Itt nyílt meg később, 1856-ban az első magyar tanítóképző, valamint a XX. század elején a Polgári Iskolai Tanárképző, majd 1917-ben a Ward Kollégium. A házalapítások sorrendje: Eger (1852), Veszprém (1860), Eperjes (1882), Kecskemét (1917), Zúgliget (1926), Nyíregyháza (1929),Klotildliget (1937), az erdélyi Élesd (1941). |
|||
(Congregatio Ancillarum B.M.V. Annunciatae) A rend hivatalos honlapja: www.annunciata.hu Boda János szombathelyi kanonok alapította 1920-ban. A kongregáció 1942-ben nyerte el az egyházi jóváhagyást. A nővérek mottója: Ecce ancilla Domini! Íme az Úr szolgálóleánya! 1950-ig Szombathelyen, az anyaház mellett, leányotthont tartottak fenn, ugyanitt, valamint Celldömölkön és szegeden kórházakban ápoltak, Gyulán a József szanatóriumban dolgoztak, Gyergyószentmiklóson pedig az állami kórházban. Eljutottak Brazíliába is; Belem helységben lepratelepen szolgáltak (és működnek ma is), Bécsben a Pázmáneum háztartását vezették, ugyanilyen szolgálatot végeztek Pécset,, Kalocsán, Kőszegen, Egerben, Szegeden és Sopronban. A szépen fejlődő magyar kongregáció tagjainak száma elérte a 200-at. Címük: |
|||
(Congregatio Filirum S. Francisci Assisinati) A betegápolást és betegszolgálatot végző nővérek közösségét az osztrák Anna Brunner nővér alapította, aki szerzetesélete első éveit Svájcban, egy klarissza kolostorban töltötte. A kongregáció jelmondata: Boldogok az irgalmasok! Apostoli munkaterületük a betegápolás kórházakban, egészségügyi és szociális intézményekben, valamint - a kongregációja karizmája szellemében - magánházaknál. A kongregáció anyaháza 1910-ben a Tárnok utcában épült fel. A nővérek száma ekkor már meghaladta a százat. 1902-től a következő városokban kezdték meg betegápoló szolgálatukat: Tótmegyer, Zirc, Tatabánya, Celldömölk, Nagyszentmiklós, Balf, Makó, Belényes, Lippa, Kézdivásárhely. |
|||
(Monache Agostiniane) Szent Ágoston (354-430) egyháztanító megtérése után Észak-Afrika római tartományaiban közösségi életet szervezett: számos férfi- és női kolostornak vetette meg alapját. Az első nővérközösség élére saját nővérét állította. Ennek utóda, Felicitas apátnő alatt szakadás támadt az apácák között. Ágoston püspök két levélben rendezte el a viszályt. Az ágostonrendi apácák közössége jogilag a XIII. században kapott végleges formát, amikor az ősi Regula szerint élő monostorokat bekebelezte az Ágostonrend. Ismertebb szentjeik: Montefalcoi Szent Klára (1308) és Casciai Szent Rita (+1457) |
|||
(Monsche Benedettine) Nursiai Szent Benedek (480-547) és húga, Szent Skolasztika (+547) alapítása. A hagyomány szerint Skolasztika és társai 532-ben a Subiaco melletti Roccabotte monostorában kezdték meg a közös szerzetesi életet. Más forrás szerint mindez Montecassino mellett, Piumarolában történt. A VII. században terjedtek el Európában: először Itália területén, majd a frankok földjén. Szent Itta (+562) Németalföldön alapított monostort, majd 700 körül Adelgunde apátnő fennhatósága alatt létrejött a maubeuge-i kettős monostor.
|
|||
(Petites Soeurs de Betlehem) A francia alapítású, modern szerzetesközösség Szent Brúnó (1030-1101) tanítása szellemében kontemplatív életet él. A karthauziakhoz hasonlóan a kis nővérek napjuk nagy részét saját cellájukban töltik: itt dolgoznak, a zsolozsma bizonyos részeit itt imádkozzák, egyedül étkeznek. Remetemagányuk mottóját Jézus szavai alkotják: "Te, amikor imádkozol, menj be a szobádba, zárd be az ajtót, s imádkozzál titokban mennyei Atyádhoz" (Mt 6,6), "Hogy a pusztaság magánya és csöndje milyen isteni örömmel tölti el azokat, akik ezt szeretik, csak azok tudják, akik már megtapasztalták" (Szent Brúnó). A közösségi élet tengelyét a liturgia alkotja: naponta kétszer közösen imádkoznak a templomban, vasárnap pedig az egész zsolozsmát közösen éneklik, az ebédet is együtt fogyasztják el, de teljes hallgatásban. Vasár- és ünnepnapokon közös sétát tesznek és üdülést tartanak. Azok számára, akik bizonyos időt ebben a csendes imádásban és teljes visszavonultságban akarnak eltölteni, vendégcellát biztosítanak. A betlehemi kis nővérek szerzetes kongregációját az egyház 1986. június 24-én ismerte el. Kolostoraik száma 20 (Franciaország, Itália, Belgium, Ausztria, Spanyolország, Izrael, USA), ezekben kb. 270 nővér éli Betlehem csöndes, elvonult életét. Ruházatuk emlékeztet a karthauzi apácák öltözékére. Anyaház: |
|||
A szerzetesközösség az első világháború után, 1919-ben Bécsben jött létre azzal a céllal, hogy tagjai azokat szolgálják, akik a társadalom peremére szorultan a legnagyobb anyagi, szellemi és lelki szükséges szenvedik. Hildegard Burján halálakor már 200 Caritas Socialis nővér tartozott a kongregációhoz. A Caritas Soalis 1960-ban nyerte el a pápai jóváhagyást, közben házat nyitottak Izraelben és Brazíliában is. |
|||
Alapította Szent Thérése Couderc (1855-1905), a francia Ardéche-á-La-Louvesc városkában, 1826-ban. A nővérek minden háza ilyen "cenaculum", ahol egyeseknek és csoportoknak lelkigyakorlatokat adnak. Sőt, házhoz is szállítják a cenaculumot, amikor maguk keresik föl a családokat és tartanak velük lelki napot vagy lelkigyakorlatot. Egyetlen vágyuk az, ami Máriáé: megismertetni és megszerettetni Krisztust, minden ember Üdvözítőjét. Elsősorban életükkel hirdetik az evangéliumot, csak másodsorban szavaikkal. Közösségi és egyéni imájukban Krisztus szeretetét fogadják be, egyben azt a kegyelmet, hogy ezt a szeretetet a Szentlélek erejében láthatóvá, tapinthatóvá tegyék embertársaik számára. Központk Jázuk: |
|||
(Monache Cistercensi) 1129 körül Elisabeth de Donzy elindult a Jully-les Nonnaius bencés apátságból, hogy Citeaux közelében új apátságot alapítson. Ezek, hogy némi védettséget élvezzenek, rendszerint városban épültek. A ciszterci apát fenntartósága alá tartoztak. Az apácák többé-kevésbé tudtak latinul, minthogy a karimát ezen a nyelven végezték. Korán fellépett azonban az a kívánság, hogy a Szentírást meg a szentek életét anyanyelvükön olvassák. Egy-egy monostor így vált az írásbeliség, az irodalom és a kódexírás műhelyévé. Az apácák kéthetenként gyóntak, a szentáldozáshoz viszont csak évente hétszer járulhattak. 1261-ig két szín alatt áldoztak. A rendi statutumok kézi munkát írtak elő. Bőséges lehetőség nyílt erre pl. a monostorok melletti nagy gyümölcsösben, konyhakertben. (Veszprémvölgyben, Körmenden is jól ápolt gyümölcsösük volt.) A ciszterci rend néhány ismertebb szentje: Boldog Mária és Magdolna vértanúk (+1794), a stigmatizált Boldog Ida (+1300) és B. Lukardis (+1309), Szt. Sancia (+1229), a leprában szenvedő Szt. Aleydis (+1249) és a nagy flamand misztikus, Szt. Ludgárdis (+1246). Magyarországon 5 ciszterci monostorról tudunk. |
|||
(Monache Domenicane)
Szent Domonkos az első női kolostort 1206-ban a francia Prouille városkában hozta létre. Szabályaikat III. Honorius pápa 1218-ban hagyta jóvá. Megtalálhatók a világ minden táján: 216 kolostorban 5660 domonkos apáca él és imádkozik Isten Országa terjedéséért. (1989-es adat). Magyar földünkön már a XIII. század elején megtelepedtek. Híres volt a veszprémi szent Katalin kolostor, ahol pl. a stigmatizálst Boldog Ilona élt, valamint a Nyulak-szigeti kolostor, ahol Árpádházi Szent Margit lett áldozat hazájáért. Voltak még kolostoraik Székesfehérvárott,Sárospatakon, Pécsett, Kolozsvárott és Besztercén. Imádságos, vezeklő jelenlétüket lassanként a török hódoltság szüntette meg. A II. világháború után Szegeden történtek kezdeményezések a II. rendi domonkos apácarend újjászervezésére. Nem hiányoztak a nagylelkű jelöltek, azonban az 1950-es feloszlatás ezt a bimbózó közösséget is elsöpörte. - Újjáalakulásuk megkezdődött. |
|||