Miért szentek a pápák?

Ezt a kérdést az interneten találtam.
A kérdés feltevése hibás, hiszen nem mindegyik pápát avatták szentté. A pápák listáját végignézve is gyorsan kiderül, hogy ki közülük szent vagy boldog és, ki nem.

Jézus csodatettei a szentségekben folytatódnak, maga Jézus is törekedett arra, hogy csodatettei mint jelek továbbra is fennmaradjanak az Egyházban. Erről tanúskodnak Márk evangéliumának befejező szavai: "Az Úr együttműködött velük, és tanításukat csodákkal kísérte és hitelesítette".

Az Egyház életében a csoda olyannyira "magától értetődővé" vált, hogy évszázadok óta egyik feltétele a szentté avatásnak: a szent közbenjárására legalább két csodának kell bekövetkeznie annak jeléül, hogy az Úr különleges módon munkálkodott benne és általa.

Szentjeink tiszteletének mai formáját jobban megértjük, ha kissé visszatekintünk a szentek tiszteletének kialakulására.
A szentek keresztény tisztelete már a II. században megkezdődött a vértanúk sírjánál. Akkoriban a pogány római család halottainak földi születésnapján össze szokott jönni a sírnál halotti torra. A keresztény közösség ehhez hasonlóan összegyúlt a vértanúk sírjánál égi születésük napján, de nem halotti tort ültek, hanem eucharisztikus lakomával, szentmisével emlékeztek meg róluk. E megemlékezés évszázadokon át a vértanúság helyéhez, illetve az ottani közösséghez fűződött. A legrégibb római naptár, az úgynevezett Chronograph szinte kizárólagosan csak Róma város vértanúinak nevét tartalmazza. A tisztelet helyhez kötöttsége oly mértékű volt, hogy a Boldogságos Szűz Márián, Szent Péteren és Pálon kívül még az apostolok sem szerepeltek benne.

Az üldözések elmúltával, a IV. századtól, a szentek naptára két forrásból is bővült: elsőnek kitágult az ünnepelt szentek köre. Befogadták az ünnepeltek közé a hitvallókat, azokat, akik börtönt és kínzást szenvedtek Krisztusért, de meg nem ölték őket. Majd tovább tágult a kör az aszkéták, a szerzetesek és a szüzek csoportjával, akiket úgy tekintettek mint vértelen vértanúságot vállaló hősöket. A naptár bővülésének másik forrása lett a római és helyi egyházak naptárcseréje: a római liturgia kisugárzott az egész Egyházra, és távoli helyi egyházak naptárát megismerték Rómában. E kölcsönhatás gyümölcse a Martirológium.

A IV. század után kivirágzott a szentek legendairodalma is. A legkorábbi irodalmi emlékek nagyon szűkszavúak, olyanok mint a hivatalos jegyzőkönyvek. A legendák ezzel szemben bőséges és színes elbeszéléssel szólnak a szentekről, írásba foglalván egyrészt a történeti hagyományt, másrészt a szent felé irányuló szeretettel teljes tisztelet alkotásait.

A középkor folyamán a naptár állandóan új szentekkel bővült, s lassan a liturgikus esztendő szűknek bizonyult a szentek befogadására. A liturgikus könyveket cserélték egymás között országok és egyháztartományok, átvették egymás nevezetesebb helyi szentjeit. Egyházpolitikai törekvések is hatottak a naptárra. Jóllehet a szentté avatást kezébe vette a pápa, s ezzel a XIII. századtól Róma szabályozó szerephez jutott, a naptár alakulását tekintve igazában nem tudott korlátokat szabni. Ám ez a bőség nem volt mindenütt és feltétlenül a jámborság táplálója. Később valaki meg is jegyezte: "Tönkretesznek minket az ünnepekkel. Egyik rangosabb mint a másik, és a plébános úr minden prédikációját új szenttel fűszerezi" (La Fontaine). A liturgiában ennek az lett a következménye, hogy a Krisztusra való emlékezést elborította a szentek ünneplése. A vallásos buzgóságban pedig odáig fajulhatott a dolog, hogy a szentek, akik valamiben hősi fokon követték Krisztust, háttérbe szorították Urukat és Ősmintájukat.

A szentek naptára nem tökéletes tükörképe az Egyház szentek iránti tiszteletének. Egyetlen naptár sem képes, de nem is akarja a "minden nemzetből, törzsből, népből vagy nyelvcsaládból" származó hatalmas sereget felsorolni, hiszen "senki sem tudja megszámlálni őket" (Jel 7, 9).Az egyetemes, illetve helyi liturgikus naptár, a Direktórium azokat a szenteket tartalmazza, akiket a szentmisében és a zsolozsmában ünneplünk. E közösségi ünneplés megkövetel bizonyos válogatást, hogy egyensúlyban maradjon az egyházi évben az üdvtörténet misztériumainak és a szenteknek ünneplése.

Miért szentek a pápák?

Mert Isten színe előtt járnak, és átadják magukat Istennek, hogy rajtuk keresztül munkálkodhasson Jézus Krisztus, és ez nem csak a pápákra, de a püspökökre, és a papokra is vonatkozik. Téves gondolat az, hogy csak azok a szentek akiket itt a földön az Egyház szenté avat, viszont ezek a szentjeink, példaképek számunkra. A keresztségben mindannyian szentekké válunk a megszentelő kegyelem által. Aztán, hogy ki hogy tékozolja el örökségét, vagy becsüli meg az már rajta áll. Feltételezhető, hogy ha Isten valakit pápai méltóságba emel, akkor az nem tékozolt, hanem megbecsült, megőrizte a keresztség szentségét. Ezért tehát, aki a megszentelő kegyelem birtokában van tiszta lélekkel, az Isten kegyelméből szent. Ez vonatkozik ránk is. Ellentétben a téves keresztény felfogással, a szentség nem kiváltság, hanem Istentől kapott ajándék,amit minden ember megkaphat és megőrzése keresztény életünk mindennapos feladata.
A pápák megőrizték ezt az ajándékot, sok névtelen keresztény testvérrel együtt. Hát ezért szentek.